Vänligen se errata för att ta del av felaktigheter eller problem som rapporterats sedan offentliggörandet.
Se också översättningar.
Detta dokument finns också tillgängligt i icke-normativa format via Alternate Versions of Web Content Accessibility Guidelines 2.1.
Copyright © 2017-2018 W3C® (MIT, ERCIM, Keio, Beihang). W3C liability, trademark and document use rules apply.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 innehåller ett stort antal rekommendationer för att göra webbinnehåll mer tillgängligt. Genom att följa dessa rekommendationer görs innehållet mer tillgängligt för en bredare skara människor med olika typer av funktionsnedsättningar. Detta inkluderar åtgärder för blindhet och synnedsättning, dövhet och hörselnedsättning, begränsad rörlighet, talsvårigheter, ljuskänslighet och kombinationer av dessa, och vissa åtgärder för inlärningssvårigheter och kognitiva funktionsnedsättningar, dock utan att svara mot alla användarbehov som personer med dessa funktionsnedsättningar har. Dessa riktlinjer avser tillgänglighet för webbinnehåll på stationära datorer, bärbara datorer, surfplattor och mobila enheter. Genom att följa dessa riktlinjer kommer webbinnehåll för det mesta även att bli mer användbart för alla användare.
Framgångskriterierna i WCAG 2.1 är skrivna som teknikoberoende, mätbara påståenden. I separata dokument finns vägledning om hur du bäst uppfyller framgångskriterierna med specifika tekniker, samt generell information om hur du tolkar dem. Se Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Overview för en introduktion och länkar till WCAG:s tekniska material och utbildningsmaterial.
WCAG 2.1 utökar Web Content Accessibility Guidelines 2.0 [WCAG20] som W3C:s rekommendation i december 2008. Innehåll som uppfyller WCAG 2.1 uppfyller också WCAG 2.0. Arbetsgruppen (WG) har för avsikt att, i de fall där policyer kräver uppfyllande av WCAG 2.0, erbjuda WCAG 2.1 som ett alternativt medel för kravuppfyllande. Offentliggörandet av WCAG 2.1 varken nedvärderar eller ersätter WCAG 2.0. Även om WCAG förblir en W3C-rekommendation tillråder W3C användning av WCAG 2.1 för att maximera tillämpbarheten av tillgänglighetsinsatser i framtiden. W3C uppmuntrar även att den senaste versionen av WCAG används vid utveckling eller uppdatering av policyer för webbtillgänglighet.
Denna sektion beskriver status för detta dokument vid tiden för dess publicering. Andra dokument kan ersätta detta. En lista över aktuella W3C-publikationer och den senast reviderade versionen av denna tekniska rapport finns i W3C technical reports index på http://www.w3.org/TR/.
Detta är en Recommendation of WCAG 2.1 by the Accessibility Guidelines Working Group.
Detta dokument har granskats av medlemmar i W3C, av mjukvaruutvecklare, av andra W3C-grupper och intressenter, och är godkänt av W3C:s ledning som W3C Recommendation. Det är ett stabilt dokument som kan användas som referensmaterial eller citeras i andra dokument. W3C:s roll i framtagandet av denna Recommendation är att dra uppmärksamhet till specifikationen och att främja dess breda tillämpning. Detta förstärker och förbättrar funktionaliteten och interoperabiliteten på webben.
Genom att offentliggöra denna Recommendation förväntar sig W3C att funktionaliteten som beskrivs i denna Recommendation inte kommer att påverkas av förändringar av CSS-värden och enhetsmodul nivå 3, eller av pekarhändelser nivå 2. Arbetsgruppen kommer fortsätta att bevaka dessa specifikationer.
Lägg till ett ärende i projektförrådet för W3C och WCAG på GitHub för att kommentera. Arbetsgruppen ber om att offentliga kommentarer läggs till som nya ärenden, med ett ärende för varje enskild kommentar. Det är gratis att skapa ett GitHub-konto för att lägga till ärenden. Om det inte är möjligt att lägga till ärenden på GitHub kan e-postmeddelanden skickas till public-agwg-comments@w3.org (kommentarsarkiv). Mottagna kommentarer rörande WCAG 2.1:s rekommendation kan inte resultera i ändringar i denna version av riktlinjerna, men kan komma att adresseras i errata eller i framtida versioner av WCAG. Arbetsgruppen har inga planer på att ge formella svar på kommentarer. En lista över tillagda ärenden såväl som arkiven med epostlistan med diskussioner om WCAG WG är öppna för allmänheten och framtida arbete i arbetsgruppen kan komma att behandla kommentarer rörande detta dokument.
Detta dokument har offentliggjorts av Accessibility Guidelines Working Group som en Recommendation.
Vänligen se arbetsgruppens implementeringsrapport.
Detta dokument skapades av en grupp som verkar under W3C Patent Policy. W3C tillhandahåller en offentlig lista med patentupplysningar kopplade till resultatet av gruppens arbete. Sidan innehåller även instruktioner för hur man informerar om relevanta patent. Individer med specifik kunskap om ett patent som samma individ tror innehåller väsentliga anspråk måste delge information om detta i enlighet med sektion 6 av W3C Patent Policy.
Detta dokument lyder under W3C Process Document från den 1 februari 2018.
Denna sektion är icke-normativ.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 definierar hur man gör webbinnehåll mer tillgängligt för människor med funktionsnedsättning. Tillgänglighet omfattar ett brett spektrum av funktionsnedsättningar, inklusive visuella, auditiva, fysiska, verbala, kognitiva, språkliga, inlärningsmässiga samt neurologiska nedsättningar. Även om dessa riktlinjer täcker ett brett spektra av aspekter så kan de inte hantera behoven för alla människor med alla olika typer, grader och kombinationer av funktionsnedsättningar. Dessa riktlinjer gör även webbinnehåll mer användbart för äldre individer med förändrade förmågor på grund av åldrande, och ofta även mer användbart för användare i allmänhet.
WCAG 2.1 är utvecklat genom W3C arbetsprocess i samarbete med enskilda individer och organisationer över hela världen, med målet att tillhandahålla en gemensam standard för webbtillgänglighet som uppfyller enskilda individers, organisationers och myndigheters behov på internationell nivå. WCAG 2.1 baseras på WCAG 2.0 [WCAG20], vilket i sin tur baserades på WCAG 1.0 [WAI-WEBCONTENT], och är avsedd att kunna tillämpas med olika webbteknologier, nu såväl som i framtiden, och även för att vara mätbar genom en kombination av automatiska tester och manuella utvärderingar. För en introduktion till WCAG, se Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Overview.
I arbetet med att definiera ytterligare kriterier för att bemöta kognitiva funktionsnedsättningar samt svårigheter med språk och inlärning uppstod betydande utmaningar, däribland ett kort tidsutrymme för utveckling såväl som utmaningar med att nå samsyn om testbarhet, genomförbarhet och internationella överväganden av förslag. Arbetet på detta område kommer att fortsätta i kommande versioner av WCAG. Vi uppmuntrar utvecklare att ta del av vår kompletterande vägledning om att förbättra inkludering av personer med funktionsnedsättning, inklusive inlärningssvårigheter, kognitiva funktionsnedsättningar, personer med synnedsättning med mera.
Webbtillgänglighet är inte bara beroende av ett tillgängligt innehåll utan även av tillgängliga webbläsare och andra användarprogram. Publiceringsverktyg spelar också en viktig roll för webbtillgängligheten. För en överblick över hur dessa delar av webbutveckling och interaktion fungerar tillsammans, se:
Det är en stor variation på de enskilda individer och organisationer som använder WCAG. Det inbegriper såväl webbdesigners som webbutvecklare, beslutsfattare, inköpare, lärare och studenter. För att tillgodose gruppernas olika behov erbjuds flera nivåer av vägledning; övergripande principer, generella riktlinjer, mätbara framgångskriterier och en omfattande samling med tillräckliga tekniker, rekommenderade tekniker, och dokumenterade, vanliga misstag med exempel, källor och kod.
Principer - Högst upp finns fyra principer som utgör själva grunden för webbtillgänglighet: möjlig att uppfatta, hanterbar, begriplig och robust. Se även Understanding the Four Principles of Accessibility.
Riktlinjer - Under principerna finns riktlinjer. De 13 riktlinjerna representerar de grundläggande målen som utvecklare ska jobba mot för att göra innehåll mer tillgängligt för användare med olika funktionsnedsättningar. Riktlinjerna är inte mätbara, men tillhandahåller det ramverk och övergripande stöd som behövs för att utvecklarna ska förstå framgångskriterierna och bättre implementera teknikerna.
Framgångskriterier - Till varje riktlinje finns mätbara framgångskriterier. Dessa gör det möjligt att använda WCAG 2.1 när krav- och tester för överensstämmelse är nödvändiga, till exempel inom designspecificering, inköp, lagstiftning och upprättande av kontrakt. För att tillgodose behoven hos olika grupper och i olika situationer så finns det tre nivåer att förhålla sig till: A (lägsta nivån), AA och AAA (högsta nivån). Ytterligare information om nivåerna i WCAG finns i Understanding Levels of Conformance.
Tillräckliga och rekommenderade tekniker - För varje riktlinje och framgångskriterium i själva WCAG-dokumentet har arbetsgruppen även dokumenterat ett brett spektrum av tekniker. Teknikerna är informativa och indelade i två kategorier: de som anses tillräckliga för att uppfylla framgångskriterierna och de som rekommenderas. De rekommenderade teknikerna går utöver vad som krävs för att uppfylla respektive framgångskriterium och ger utvecklare möjlighet att uppfylla riktlinjerna bättre. Vissa rekommenderade tekniker hanterar tillgänglighetsproblem som inte täcks av de mätbara framgångskriterierna. Där vanliga misstag är kända finns de också dokumenterade. Se även Sufficient and Advisory Techniques in Understanding WCAG 2.0.
Alla dessa nivåer (principer, riktlinjer, framgångskriterier samt tillräckliga och rekommenderade tekniker) samverkar för att ge stöd i hur man gör innehåll mer tillgängligt. Utvecklare uppmuntras att beakta och tillämpa alla nivåer som de kan, inklusive rekommenderade tekniker, för att på bästa möjliga sätt möta behoven hos en så bred grupp användare som möjligt.
Observera att inte ens innehåll som möter den högsta nivån (AAA) kommer att vara tillgängligt för alla individer med olika typer, grader, eller kombinationer av funktionsnedsättningar, speciellt inom områden som rör kognition, språk och inlärning. Utvecklare uppmuntras att överväga samtliga tekniker, inklusive de rekommenderade, såväl som att söka relevanta råd gällande bästa praxis för att säkerställa att webbinnehåll är tillgängligt, så långt det är möjligt, för dessa grupper. Metadata kan hjälpa användare att hitta innehåll som bäst passar deras behov.
WCAG 2.1-dokumentet är skapat för att tillgodose behoven hos de som behöver en stabil och refererbar teknisk standard. Andra dokument, så kallade stöddokument, baseras på WCAG 2.1 och uppfyller andra viktiga ändamål, inklusive möjligheten att uppdateras för att beskriva hur WCAG kan appliceras på nya teknologier. Stöddokument inkluderar:
Hur man uppfyller WCAG 2.1 - En anpassningsbar och snabb hänvisning till WCAG 2.1 som inkluderar samtliga riktlinjer, framgångskriterier och tekniker som kan användas av utvecklare då de utvecklar och utvärderar webbinnehåll. Detta omfattar innehåll från WCAG 2.0 och WCAG 2.1 och kan filtreras på flera sätt för att hjälpa utvecklare att fokusera på det innehåll som är relevant.
Understanding WCAG 2.1 - En guide till att förstå och implementera WCAG 2.1. Det finns ett kortfattat förståelsedokument för varje enskild riktlinje och framgångskriterium i WCAG 2.1, och för nyckelområden.
Techniques for WCAG 2.1 - En samling tekniker och vanliga misstag, vart och ett i separata dokument som inkluderar beskrivningar, exempel, koder och tester.
The WCAG Documents - Ett diagram och en beskrivning av hur de tekniska dokumenten är relaterade och sammanlänkade.
Se Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) Overview för en beskrivning av stödmaterial för WCAG 2.1, bl.a. undervisningsmaterial relaterat till WCAG 2.1. Ytterligare resurser som täcker områden såsom verksamhetsnyttan av webbtillgänglighet, planering av implementation för att öka webbplatsers tillgänglighet, och policyer för tillgänglighet är listade i WAI Resources.
WCAG 2.1 uppfyller en uppsättning krav för WCAG 2.1 som i sin tur ärver krav från WCAG 2.0. Krav strukturerar det övergripande ramverket av riktlinjer och säkerställer bakåtkompatibilitet. Arbetsgruppen använde även en mindre formell uppsättning acceptanskriterier för framgångskriterier, för att bidra till att säkerställa att framgångskriterier till form och kvalitet liknar dem som finns i WCAG 2.0. Dessa krav begränsade vad som kunde inkluderas i WCAG 2.1. Denna begränsning var av vikt för att bevara karaktären av punktuppdatering av WCAG 2.
WCAG 2.1 inleddes med målet att förbättra vägledning inom tillgänglighet för tre större grupper: användare med kognitiva funktionsnedsättningar eller inlärningssvårigheter, användare med synnedsättning, och användare med funktionsnedsättning på mobila enheter. Många sätt att möta dessa behov föreslogs och utvärderades, och ett urval av dem förfinades av arbetsgruppen. Strukturella krav som ärvts från WCAG 2.0, förslagens tydlighet och genomslagskraft, och tidsåtgången utmynnade i den slutgiltiga uppsättningen av framgångskriterier som inkluderats i denna version. Arbetsgruppen bedömer att WCAG 2.1 innebär en gradvis vidareutveckling av vägledning för tillgängligt webbinnehåll inom alla dessa områden, men understryker att inte alla användarbehov tillgodoses av dessa riktlinjer.
WCAG 2.1 bygger på och är bakåtkompatibel med WCAG 2.0, vilket betyder att webbsidor som uppfyller WCAG 2.1 även uppfyller WCAG 2.0. Utvecklare som enligt policy måste uppfylla WCAG 2.0 kommer att kunna uppdatera innehåll till WCAG 2.1 utan att sluta uppfylla WCAG 2.0. Utvecklare som följer båda uppsättningar av riktlinjer bör känna till följande skillnader:
WCAG 2.1 utökar WCAG 2.0 genom att lägga till nya framgångskriterier, definitioner till stöd för dessa, riktlinjer för hur tilläggen ska organiseras och ett par tillägg till sektionen om uppfyllande. Detta additiva tillvägagångssätt bidrar till att klargöra att sidor som uppfyller WCAG 2.1 även uppfyller WCAG 2.0, för att därigenom möta uppfyllandekrav som är specifika för WCAG 2.0. The Accessibility Guidelines Working Group (arbetsgruppen) rekommenderar att sidor antar WCAG 2.1 som sitt nya mål för uppfyllande även om formella skyldigheter nämner WCAG 2.0, för att på så sätt erbjuda förbättrad tillgänglighet och förekomma framtida policyändringar.
Följande framgångskriterier är nya i WCAG 2.1:
Många av dessa framgångskriterier hänvisar till nya termer som också har lagts till i ordlistan och som utgör en del av de normativa kraven för framgångskriterierna.
I sektionen om uppfyllande har en tredje anmärkning om sidvarianter lagts till i Fullständiga sidor och ett alternativ för maskinläsbara metadata har lagts till i Valfria komponenter i en deklaration av uppfyllande.
För att undvika förvirring för genomförare för vilka bakåtkompatibilitet med WCAG 2.0 är viktigt har nya framgångskriterier i WCAG 2.1 lagts till efter de befintliga framgångskriterierna för dess riktlinje. På detta vis behöver avsnittsnummer för framgångskriterier inte ändras från WCAG 2.0, något som skulle orsakas av att infoga nya framgångskriterier mellan befintliga framgångskriterier i riktlinjen, men det betyder att framgångskriterier för varje enskild riktlinje inte längre grupperas efter uppfyllandenivå. Vilken ordning framgångskriterier står i under varje enskild riktlinje antyder ingen information om uppfyllandenivå; endast indikatorn för uppfyllandenivå (A / AA / AAA) vid framgångskriteriet i fråga upplyser om detta. WCAG 2.1 Quick Reference tillhandahåller sätt att granska framgångskriterier grupperade efter uppfyllandenivå, tillsammans med många andra alternativ för filtrering och sortering.
WCAG 2.1 använder samma modell för uppfyllande som WCAG 2.0 med ett par tillägg, vilket beskrivs i sektionen om Uppfyllande. Avsikten är att sidor som uppfyller WCAG 2.1 även uppfyller WCAG 2.0, vilket betyder att de tillgodoser krav som ställs i policyer som hänvisar till WCAG 2.0 samtidigt som de bättre tillfredsställer användares behov på den nuvarande webben.
Parallellt med WCAG 2.1 utvecklar Accessibility Guidelines Working Group (arbetsgruppen) en ytterligare större version av riktlinjer för tillgänglighet. Resultatet av detta arbete förväntas vara en mer betydande omstrukturering av vägledning för webbtillgänglighet än vad som skulle vara realistiskt i en punktuppdatering av WCAG 2. Arbetet utförs enligt en forskningsinriktad och användarcentrerad designmetodik i syfte att producera ett så effektivt och flexibelt resultat som möjligt, som inkluderar rollerna innehållsutveckling, stöd för användarprogram och stöd för publiceringsverktyg. Detta är en mångårig insats, så WCAG 2.1 behövs som en interimslösning för att tillhandahålla uppdaterad vägledning för webbtillgänglighet som återspeglar förändringar som webben har genomgått sedan WCAG 2.0 publicerades. Arbetsgruppen kan också komma att utveckla ytterligare interimsversioner, närmast WCAG 2.2, inom en liknande kortare tidsrymd för att tillhandahålla ytterligare stöd medan den större versionen färdigställs.
Information och komponenter i ett användargränssnitt måste presenteras för användare på sätt som de kan uppfatta.
Tillhandahåll alternativ i form av text till allt icke- textbaserat innehåll så att det kan konverteras till format som användarna behöver, till exempel stor stil, punktskrift, tal, symboler eller enklare språk.
(Nivå A)
Allt innehåll som inte är text, som presenteras för användaren har ett textalternativ med samma syfte, utom i de situationer som anges nedan.
Om innehåll som inte är text är en navigeringsmetod/funktion eller accepterar inmatning från användare så ska den ha ett namn som beskriver dess syfte. (Se Framgångskriterium 4.1.2 för ytterligare krav på navigeringsmetod/funktion och innehåll som accepterar inmatning från användare).
Om innehåll som inte är text är tidsberoende media så ger ett textalternativ åtminstone en beskrivning av det innehåll som inte är text. (Se Riktlinje 1.2 för ytterligare krav på media).
Om innehåll som inte är text är ett test eller en övning som inte skulle fungera om det visades som text, så ger ett textalternativ åtminstone en beskrivning av det innehåll som inte är text.
Om innehåll som inte är text främst är avsett för att ge en specifik sensorisk upplevelse så ger ett textalternativ åtminstone en beskrivning av det innehåll som inte är text.
Om syftet med innehållet som inte är text är att bekräfta att en människa, snarare än en dator, försöker komma åt informationen så ska textalternativ som identifierar och beskriver syftet av innehållet tillhandahållas. Alternativa former av CAPTCHA, som använder sig av utmatningsmetoder för olika typer av sensorisk upplevelse, tillhandahålls för att tillgodose olika funktionsnedsättningar.
Om innehåll som inte är text är rent dekorativt, bara används för visuell formatering eller inte presenteras för användare, så implementeras det på ett sätt så att det kan ignoreras av hjälpmedel.
Tillhandahåll alternative till tidsberoende media.
(Nivå A)
För förinspelat ljud (enbart) och förinspelad video (enbart) gäller följande, utom när ljudet eller videon är ett mediealternativ till text och tydligt märkt som sådant:förinspelat ljud (enbart) och förinspelad video (enbart) gäller följande, utom när ljudet eller videon är ett mediealternativ till text och tydligt märkt som sådant:
Det finns ett alternativ till tidsberoende media som presenterar information motsvarande det förinspelade ljudinnehållet.
Det finns antingen ett alternativ till tidsberoende media eller ett ljudspår som presenterar information motsvarande det förinspelade videoinnehållet.
(Nivå A)
Det finns ett alternativ till tidsberoende media eller en ljudbeskrivning av det förinspelade video innehållet i synkroniserad media, utom när mediet är ett mediealternativ till text och tydligt är märkt som sådant.
(Nivå AA)
Det finns ljudbeskrivningar av allt förinspelat videoinnehåll i synkroniserad media.
(Nivå AAA)
Det finns teckenspråksöversättningar av allt förinspelat ljudinnehåll i synkroniserad media.
(Nivå AAA)
Där pauser i förgrundsljudet inte räcker för att skapa en ljudbeskrivning som förmedlar meningen med videon, så finns en utökad ljudbeskrivning av allt förinspelat videoinnehåll i synkroniserad media.
(Nivå AAA)
Det finns ett alternativ till tidsberoende media av all förinspelad synkroniserad media och för alla förinspelade videos (enbart).
(Nivå AAA)
Det finns ett alternativ till tidsberoende media som presenterar information motsvarande direktsänt ljudinnehåll (enbart).
Skapa innehåll som kan presenteras på olika sätt (exempelvis med enklare layout) utan att information eller struktur går förlorad.
(Nivå A)
Information, struktur, och relationer som förmedlas genom presentation kan bli automatiskt tydliggjord eller finnas som text.
(Nivå A)
När meningen med innehållet påverkas av ordningen det presenteras i, kan en logisk läsordning bli automatiskt tydliggjord.
(Nivå A)
Instruktioner för att förstå och styra innehåll är inte enbart beroende av sensoriska kännetecken såsom form, storlek, visuell placering, orientering eller ljud.
För krav som har med färg att göra, se Riktlinje 1.4.
(Nivå AA)
Innehåll begränsar inte sin visning och hantering till endast en visningsorientering, såsom liggande eller stående, om en specifik visningsorientering inte är nödvändig.
Exempel på när en viss visningsorientering kan vara nödvändig är för en bankcheck, en pianoapplikation, bildspel för projektor eller tv-apparat, eller virtual reality-innehåll där en binär visningsorientering inte är tillämpbar.
(Nivå AA)
Syftet med varje inmatningsfält som samlar in information om användaren kan tydliggöras automatiskt när:
(Nivå AAA)
I innehåll som implementeras genom kodspråk (markup language) kan syften för komponenter i användargränssnitt, ikoner och regioner bli automatiskt tydliggjorda.
Gör det enklare för användare att se och höra innehåll, bland annat genom att skilja förgrund från bakgrund.
(Nivå A)
Färg används inte som det enda visuella sättet att förmedla information, indikera en handling, fråga om återkoppling eller särskilja ett visuellt element.
Detta framgångskriterium tar specifikt upp färgperception. Andra typer av perception behandlas i Riktlinje 1.3 inklusive automatisk åtkomst av kod för färg och annan visuell presentation.
(Nivå A)
Om något ljud på en webbsida automatiskt spelas i mer än tre sekunder så ska det antingen finnas en metod/funktion för att pausa eller stoppa ljudet, eller en metod/funktion för att ändra ljudnivån. Denna kontroll ska vara oberoende av systemets ordinarie volymkontroll.
Eftersom innehåll som inte uppfyller detta framgångskriterium kan hindra en användares möjlighet att använda hela sidan, så måste allt innehåll på webbsidan uppfylla detta framgångskriterium (oavsett om innehållet används för att uppfylla andra framgångskriterier eller inte). Se Uppfyllnadskrav 5: inte störande.
(Nivå AA)
Den visuella presentationen av text och text i form av bild har ett kontrastvärde på minst 4,5:1 med följande undantag:
Text i stor stil och bilder av text i stor stil har ett kontrastvärde på minst 3:1.
Text eller text i form av bild som är en del av en inaktiv komponent i ett användargränssnitt är rent dekorativ, inte är synlig för någon, eller är en del av en bild som innehåller annat viktigt visuellt innehåll, har inga krav vad gäller kontrast.
Text som är en del av en logotyp eller ett varumärke har inget minimikrav vad gäller kontrast.
(Nivå AA)
Förutom för textbeskrivningar och text i form av bild, så kan text förstoras utan hjälpmedel upp till 200 procent utan att användaren förlorar innehåll eller funktionalitet.
(Nivå AA)
Om den teknik som används kan skapa den visuella presentationen så ska text användas för att förmedla information hellre än text i form av bild, med följande undantag:
Texten i form av bild kan bli visuellt anpassad efter användarens krav;
En utförlig presentation i form av text har avgörande betydelse för att förmedla informationen.
Logotyper (text som är en del av en logotyp eller ett varunamn) anses ha avgörande betydelse.
(Nivå AAA)
Den visuella presentationen av text och text i form av bild har ett kontrastvärde på minst 7:1, med följande undantag:
Text i stor stil och bilder av text i stor stil har ett kontrastvärde på minst 4,5:1.
Text eller text i form av bild som är en del av en inaktiv komponent i ett användargränssnitt är rent dekorativ, inte är synlig för någon, eller är en del av en bild som innehåller annat viktigt visuellt innehåll, har inga krav vad gäller kontrast.
Text som är en del av en logotyp eller ett varumärke har inget minimikrav vad gäller kontrast.
(Nivå AAA)
För förinspelat ljud innehåll (1) som i första hand innehåller tal i förgrunden, (2) som inte är en ljud-CAPTCHA eller en ljudlogotyp och (3) som inte i första hand är ett musikaliskt uttryck såsom sång eller rapp, gäller minst ett av följande:
Ljudet innehåller inget bakgrundsljud.
Bakgrundsljudet går att stänga av.
Bakgrundsljudet är minst 20 decibel lägre än det talade förgrundsljudet med undantag för enstaka ljud som varar i endast en eller två sekunder.
Enligt definition av "decibel" så är bakgrundsljudet som uppfyller detta krav ungefär fyra gånger lägre än det talade förgrundsljudet.
(Nivå AAA)
För den visuella presentationen av textblock, finns en metod/funktion för att uppnå följande:
(Nivå AAA)
Text i form av bild används enbart rent dekorativt eller när en särskild presentation av text är av avgörande betydelse för informationen som förmedlas.
Logotyper (text som är en del av en logotyp eller ett varumärke) anses vara av avgörande betydelse.
(Nivå AA)
Innehåll kan presenteras utan att information eller funktionalitet går förlorad och utan att kräva sidskrollning i två dimensioner för:
Förutom de delar av innehållet som kräver visning i två dimensioner för användning eller innebörd.
320 bildpunkter i CSS motsvarar en inledande vyfönsterbredd om 1280 bildpunkter i CSS vid 400 % förstoring. För webbinnehåll som har utformats för skrollning i sidled (dvs. med vertikal text) motsvarar 256 bildpunkter i CSS en inledande vyfönsterbredd om 1024 bildpunkter vid 400 % förstoring.
Exempel på innehåll som kräver visning i två dimensioner är bilder, kartor, diagram, video, spel, presentationer, datatabeller och gränssnitt där det är nödvändigt att behålla verktygslister i visningsområdet för att kunna manipulera innehåll.
(Nivå AA)
Den visuella presentationen av följande har ett kontrastvärde om åtminstone 3:1 i förhållande till angränsande färg/färger:
(Nivå AA)
I innehåll som implementeras med kodspråk som stödjer följande stilegenskaper för text förloras varken innehåll eller funktionalitet genom att ställa in alla av följande och utan att ändra någon annan stilegenskap:
Undantag: Mänskliga språk och skriftsystem som inte använder en eller fler av dessa stilegenskaper för text i skrift kan nå uppfyllnad genom att använda endast de egenskaper som finns för den kombinationen av språk och skriftsystem.
(Nivå AA)
Där man genom att hovra över med muspekaren eller fokusera med tangentbordet och sedan ta bort dessa markeringar kan göra så att ytterligare innehåll blir synligt och sedan dolt, stämmer följande:
Undantag: Den visuella presentationen av det ytterligare innehållet kontrolleras av användarprogrammet och ändras inte av utvecklaren.
Exempel på ytterligare innehåll som kontrolleras av användarprogrammet inkluderar verktygstips i webbläsaren som skapats genom HTML -attributet title
.
Anpassade verktygstips, undermenyer och andra icke-modala popup-fönster som visas vid hover och fokus är exempel på ytterligare innehåll som täcks av detta kriterium.
Komponenter i ett användargränssnitt och navigering måste vara hanterbara.
All funktionalitet ska vara åtkomlig med ett tangentbord.
(Nivå A)
All funktionalitet är hanterbar via ett gränssnitt för tangentbord utan att det krävs särskild timing för varje enskild tangenttryckning. Detta gäller med undantag för när den underliggande funktionaliteten kräver inmatning som är beroende av mönstret som skapas av användarens rörelser och inte bara slutpunkterna.
Detta undantag gäller den underliggande funktionaliteten, inte sättet man matar in information. Om man exempelvis använder handskrift för att mata in text så kräver inmatningstekniken (handskrivning) mönsterberoende inmatning, men den underliggande funktionaliteten (textinmatning) kräver inte det.
Detta förbjuder inte, och ska inte avskräcka från, att också använda styrning via mus eller andra inmatningsmetoder utöver tangentbordsstyrning.
(Nivå A)
Om tangentbordsfokus kan flyttas till en komponent på webbsidan via ett gränssnitt för tangentbord så kan också fokus flyttas bort från samma komponent med hjälp av ett gränssnitt för tangentbord. Om det krävs något mer än vanliga piltangenter, tabbtangenter eller andra standardiserade avslutningsmetoder för att flytta bort fokus så ska användaren informeras om hur det går till.
Eftersom innehåll som inte uppfyller detta framgångskriterium kan hindra en användares möjlighet att använda hela sidan, så måste allt innehåll på webbsidan uppfylla detta framgångskriterium (oavsett om innehållet används för att uppfylla andra framgångskriterier eller inte). Se Uppfyllnadskrav 5: inte störande.
(Nivå AAA)
All funktionalitet kan styras via ett gränssnitt för tangentbord utan att det krävs särskild timing för varje tangenttryckning.
(Nivå A)
Om ett kortkommando genom tangentbord implementeras i innehåll genom användning av endast bokstavs- (inklusive i versal och gemen), skiljeteckens-, nummer- eller symboltangenter stämmer åtminstone ett av följande:
Ge användaren tillräckligt med tid för att läsa och använda innehållet.
(Nivå A)
För varje satt tidsgräns gäller minst ett av följande:
Användaren tillåts stänga av tidsgränsen i förväg, eller
Användaren tillåts justera tidsgränsen i förväg över ett brett intervall som är minst 10 gånger längden på den ursprungliga inställningen, eller
Användaren varnas innan tiden går ut och ges minst 20 sekunder för att förlänga tidsgränsen genom en enkel handling (t ex "tryck ner mellanslagstangenten"). Användaren tillåts förlänga tidsgränsen åtminstone 10 gånger, eller
Tidsgränsen är nödvändig för händelser i realtid (t ex auktioner), och inga alternativ till tidsgränsen är möjliga, eller
Tidsgränsen har avgörande betydelse och att förlänga den skulle göra hela aktiviteten ogiltig, eller
Tidsgränsen är längre än 20 timmar.
Detta framgångskriterium säkerställer att användarna kan fullfölja uppgifter utan oväntade förändringar av innehåll eller sammanhang som är resultatet av en tidsgräns. Detta framgångskriterium ska beaktas i samband med framgångskriterium 3.2.1, vilket sätter gränser för förändringar av innehåll eller sammanhang som är resultatet av användarnas agerande
(Nivå A)
För information som rör sig, blinkar, skrollar eller uppdateras automatiskt gäller samtliga punkter:
För varje rörelse, blinkning eller skrollning som (1) startar automatiskt, (2) pågår i mer än 5 sekunder, och (3) presenteras tillsammans med annat innehåll, finns det en metod/funktion för att pausa, stoppa eller dölja dessa, så länge inte rörelsen, blinkningen eller skrollningen har en avgörande betydelse för en aktivitet, och
För automatiskt uppdaterad information som (1) startar automatiskt och (2) presenteras tillsammans med annat innehåll finns det en metod/funktion för att pausa, stoppa eller dölja den eller en metod/funktion för att kontrollera uppdateringsfrekvensen. Detta gäller förutom om den automatiska uppdateringen har en avgörande betydelse för en aktivitet.
För krav som rör flimmer, se Riktlinje 2.3.
Eftersom innehåll som inte uppfyller detta framgångskriterium kan hindra en användares möjlighet att använda hela sidan, så måste allt innehåll på webbsidan uppfylla detta framgångskriterium (oavsett om innehållet används för att uppfylla andra framgångskriterier eller inte). Se Uppfyllnadskrav 5: inte störande.
I innehåll som uppdateras av mjukvara inom vissa intervall eller som strömmas till användarprogrammet behöver inte informationen som genererats eller tagits emot under pausen sparas eller presenteras, då detta kan vara tekniskt omöjligt och i många situationer missvisande.
En animation som är en del av en inladdningsfas eller liknande, kan betraktas ha avgörande betydelse om användarna inte kan interagera under den fasen och om utebliven visualisering av processen skulle kunna förvirra användarna eller få dem att tro att innehållet har "frusit" eller att koppningen mot innehållet har brutits.
(Nivå AAA)
Tidsgränsen är inte en avgörande del av den händelse eller aktivitet som presenterats via innehållet, med undantag för icke-interaktiva synkroniserade medier och händelser i realtid.
(Nivå AAA)
Avbrott kan skjutas upp eller förhindras av användaren med undantag för avbrott på grund av nödfall.
(Nivå AAA)
När en session som kräver autentisering löper ut, kan användaren fortsätta aktiviteten utan att förlora data, efter återautentiseringen.
(Nivå AAA)
Användare varnas för varigheten av inaktivitet från användaren som kan orsaka förlust av data, om data inte lagrats i över 20 timmar då användaren inte vidtar några åtgärder.
Regelverk för integritet kan kräva uttryckligt samtycke från användaren innan användaridentfieringen har autentiserats och innan användardata har lagrats. I de fall där användaren är minderårig får uttryckligt samtycke inte efterfrågas i de flesta jurisdiktioner, länder eller regioner. Samråd med integritetsexperter och rättsliga rådgivare rekommenderas vid övervägande av datalagring som ett sätt att tillgodose detta framgångskriterium.
Designa inte innehåll på ett sätt som kan orsaka krampanfall eller fysiska reaktioner.
(Nivå A)
Webbsidor innehåller inget som flimrar mer än tre gånger under en ensekundsperiod, eller så ligger flimret under de generella tröskelvärdena för flimmer och rött flimmer.
Eftersom innehåll som inte uppfyller detta framgångskriterium kan hindra en användares möjlighet att använda hela sidan, så måste allt innehåll på webbsidan uppfylla detta framgångskriterium (oavsett om innehållet används för att uppfylla andra framgångskriterier eller inte). Se Uppfyllnadskrav 5: inte störande.
(Nivå AAA)
Webbsidor innehåller inget som flimrar mer än tre gånger under en ensekundsperiod.
(Nivå AAA)
Rörelseanimering som aktiveras av interaktion kan inaktiveras, om inte animeringen är nödvändig för funktionaliteten eller informationen som förmedlas.
Gör det lättare för användarna att använda funktionalitet genom olika inmatningssätt utöver tangentbord.
(Nivå A)
All funktionalitet som använder flerpunkts- eller banbaserade gester för att utföra uppgifter kan också utföras med en pekare utan en banbaserad gest, om inte en flerpunkts- eller banbaserad gest är av avgörande betydelse.
Detta krav gäller för webbinnehåll som tolkar pekgester (dvs., det gäller inte för handlingar som krävs för att styra användarprogrammet eller hjälpmedlet).
(Nivå A)
För funktionalitet som kan användas med en enda pekare är minst ett av följande sant:
Funktioner som emulerar en knapptryckning på ett tangentbord eller numerisk knappsats anses vara nödvändiga.
Detta krav gäller för webbinnehåll som tolkar pekhandlingar (dvs., det gäller inte för handlingar som krävs för att styra användarprogrammet eller hjälpmedlet).
(Nivå A)
För komponenter i användargränssnitt med etiketter som inkluderar text eller bilder av text innehåller namnet texten som presenteras visuellt.
En beprövad metod är att låta etikettens text stå i början av namnet.
(Nivå A)
Funktionalitet som kan styras genom rörelse i enhet eller rörelse av användare kan också styras genom komponenter i användargränssnitt, och det går att stänga av respons på rörelsen för att förhindra oplanerad aktivering, förutom vad gäller:
(Nivå AAA)
Storleken på klickytan för inmatningar med pekare är minst 44 gånger 44 CSS-pixlar förutom vad gäller:
(Nivå AAA)
Webbinnehåll begränsar inte användningen av metoder för inmatning som finns tillgängliga på en plattform, förutom då begränsningen är av avgörande betydelse, krävs för att säkerställa innehållets integritet eller krävs för att efterleva användarinställningar.
Information och hantering av användargränssnitt måste vara begriplig.
Gör textinnehåll läsbart och begripligt.
(Nivå A)
Det huvudsakliga mänskliga språket på varje webbsida kan tydliggöras automatiskt.
(Nivå AA)
Det mänskliga språket för varje avsnitt eller fras i innehållet kan automatiskt tydliggöras utom för egennamn, tekniska termer, ord av obestämbart språk och ord eller fraser som blivit en naturlig del av språket i den omgivande texten.
(Nivå AAA)
Det finns en metod/funktion som visar specifika definitioner av ord och fraser som används på ett ovanligt eller begränsat sätt. Detta gäller även bildspråk och jargong.
(Nivå AAA)
Det finns en metod/funktion som visar hela ordet/orden eller betydelsen av förkortningar.
(Nivå AAA)
När text kräver högre läsförmåga än högstadienivå efter att man avlägsnat egennamn och titlar, så finns det kompletterande innehåll eller en version som inte kräver högre läsförmåga än högstadienivå.
(Nivå AAA)
Det finns en metod/funktion som anger hur ord uttalas, när betydelsen av ordet, i sitt sammanhang, är tvetydigt om man inte vet hur det uttalas. (
Säkerställ att webbsidor presenteras och fungerar på ett förutsägbart sätt.
(Nivå A)
Att en komponent får fokus leder inte till en förändring av sammanhanget.
(Nivå A)
Att ändra inställningarna för en komponent i ett användargränssnitt orsakar inte automatiskt en förändring av sammanhanget, om inte användaren förvarnats om detta innan komponenten används.
(Nivå AA)
Komponenter som har samma funktionalitet inom en uppsättning av webbsidor identifieras konsekvent.
(Nivå AAA)
Förändring av sammanhang initieras enbart på användarens begäran eller så finns en metod/funktion för att stänga av sådana förändringar.
Hjälp användare att undvika misstag och rätta till misstag.
(Nivå A)
Om ett inmatningsfel upptäcks automatiskt så ska det som är fel markeras och felet beskrivas för användaren med text.
(Nivå A)
Det finns Ledtexter/etiketter eller instruktioner när innehåll kräver inmatning från användaren.
(Nivå AA)
Om ett inmatningsfel upptäcks automatiskt och det finns kända korrigeringsförslag så ges förslagen till användaren, utom om det skulle äventyra säkerheten eller syftet med innehållet.
(Nivå AA)
För webbsidor som leder till att användare ingår rättsliga åtaganden eller utför ekonomiska transaktioner, eller som ändrar eller raderar användarstyrd data i datalagringssystem eller tar emot användarens provsvar, så ska minst en av följande punkter gälla:
(Nivå AAA)
Det finns sammanhangsberoende hjälp.
(Nivå AAA)
För webbsidor som kräver att användaren matar in information så ska minst en av följande punkter gälla:
Innehåll måste vara robust nog för att kunna tolkas på ett pålitligt sätt av ett brett spektrum av olika användarprogram, inklusive hjälpmedel.
Maximera kompatibiliteten med nuvarande och framtida användarprogram, inklusive hjälpmedel.
(Nivå A)
Innehåll som skapats med kodspråk (markup language) har element med kompletta start- och sluttaggar. Elementen är nästlade enligt deras specifikationer. De innehåller inte dubbla attributangivelser och har unika ID:n - förutom då specifikationerna tillåter detta.
Start- och sluttaggar som saknar ett obligatoriskt tecken såsom ett avslutande "större än"-tecken eller ett attributvärde med citattecken som inte matchar, är inte komplett.
(Nivå A)
För alla komponenter i ett användargränssnitt (inklusive, men inte begränsat till formulärelement, länkar och komponenter skapade med script), kan namnet och rollen automatiskt tydliggöras. Status, egenskaper och värden som kan anges av användaren kan bli automatiskt tydliggjord, och meddelande om ändringar i dessa komponenter finns åtkomliga för användarprogram, inklusive hjälpmedel.
Detta framgångskriterium är främst till för utvecklare som utvecklar egna komponenter eller skapar egna script för komponenterna i användargränssnittet. Exempelvis uppfyller redan standardkontroller i HTML detta framgångskriterium när de används enligt specifikation.
(Nivå AA)
I innehåll som implementeras med hjälp av kodspråk kan statusmeddelanden tydliggöras automatiskt genom roll eller egenskaper så att de kan visas för användaren med hjälpmedel utan att de får fokus.
Denna sektion listar vad som krävs för att uppfylla WCAG 2.1. Den ger även information om hur man gör en deklaration av uppfyllande, vilket är frivilligt. Avslutningsvis beskrivs vad stöd för tillgänglighet innebär, eftersom endast tekniker som används på ett sätt som har stöd för tillgänglighet kan förlitas på att uppfylla riktlinjerna. Understanding Conformance innehåller ytterligare förklaring kring konceptet "stöd för tillgänglighet".
Det huvudsakliga innehållet i WCAG 2.1 är normativt och definierar krav som påverkar deklarationer av uppfyllande. Inledande material, bilagor, avsnitt som markerats som ”icke-normativa”, diagram, exempel och anmärkningar är informativa (icke-normativa). Icke-normativt material tillhandahåller rådgivande information som ger stöd till tolkning av riktlinjerna, men det skapar inte krav som påverkar en deklaration av uppfyllande.
Nyckelorden KAN (”may”), MÅSTE (”must”), FÅR INTE (”must not”), INTE REKOMMENDERAT (”not recommended”), REKOMMENDERAT (”recommended”), BÖR (”should”) och BÖR INTE (”should not”) ska tolkas enligt beskrivningen i [RFC2119].
För att en webbsida ska kunna anses uppfylla WCAG 2.1 så måste samtliga uppfyllnadskrav tillgodoses:
En av följande nivåer för uppfyllande måste mötas till fullo.
Även om uppfyllande endast kan uppnås vid angivna nivåer så uppmuntras utvecklare att rapportera (i anspråken) allt arbete för att möta framgångskriterier på de nivåer som går längre än den uppnådda nivån av uppfyllande.
Det är inte rekommenderat att kräva uppfyllande av nivå AAA i generella policyer för hela webbplatser eftersom det inte är möjligt att tillgodose samtliga framgångskriterier på nivå AAA för vissa typer av innehåll.
Uppfyllande (och nivå av uppfyllande) gäller endast för en fullständig webbsida(- or), och kan inte uppnås om delar av webbsidan undantas.
I syfte att fastställa uppfyllande så kan alternativa delar av en webbsidas innehåll anses vara en del av webbsidan när alternativet kan erhållas direkt från webbsidan, som exempelvis en lång beskrivning eller ett alternativ till en video.
Utvecklare av webbsidor som inte kan uppnå uppfyllande på grund av innehåll utanför utvecklarens kontroll kan överväga en rapport gällande partiellt uppfyllande.
En fullständig sida omfattar varje variant av sidan som presenteras automatiskt av sidan för olika skärmstorlekar (t.ex. varianter i en responsiv webbsida). Var och en av dessa varianter måste uppfylla kraven (eller måste finnas i en alternativ uppfyllande version) för att sidan som helhet ska nå uppfyllande.
När en webbsida är en av flera webbsidor som presenterar en process (exempelvis en sekvens av steg som måste slutföras för att fullfölja en aktivitet) så uppfyller samtliga webbsidor i processen varje specificerad nivå eller högre. (Uppfyllande av en viss nivå är inte möjlig om någon webbsida i processen inte uppfyller just den nivån eller högre).
En online-butik har en rad sidor som används för att välja och köpa produkter. Samtliga sidor från start till mål (kassan) måste vara uppfyllda för att en specifik sida i processen ska anses uppfylld.
Endast när tekniker används på ett sätt som har stöd för tillgänglighet kan man förlitas sig på dem för att uppfylla framgångskriterierna. Information och funktionalitet som tillhandahålls på ett sätt som inte har stöd för tillgänglighet finns också nåbar på ett sätt som har stöd för tillgänglighet. (Se Understanding accessibility support.)
Om tekniker används på ett sätt som inte har stöd för tillgänglighet, eller om de används på ett sätt som inte uppfyller kraven så blockerar de åtminstone inte användarnas möjlighet att få tillgång till resten av sidan. Dessutom ska webbsidan som helhet även fortsättningsvis möta kraven i riktlinjerna under vart och ett av följande villkor:
Dessutom gäller följande framgångskriterier allt innehåll på sidan, inklusive innehåll som i andra avseenden inte uppfyller riktlinjerna eftersom brister i att möta dessa skulle kunna störa användande av sidan:
Om en sida inte klarar att uppfylla riktlinjerna (exempelvis en sida för test av uppfyllande eller en exempelsida) kan den inte inkluderas i anspråket på uppfyllande.
För mer information inklusive exempel, se Understanding Conformance Requirements.
Deklarationer av uppfyllande är endast definierade för webbsidor. Dock kan en deklaration av uppfyllande omfatta en sida, en serie med sidor eller flera relaterade webbsidor.
Deklaration av uppfyllande är inte ett krav. Utvecklare kan uppfylla WCAG 2.1 utan att göra en deklaration. Dock, om en deklaration av uppfyllande görs så måste den också inkludera följande information:
En kortfattad beskrivning av webbsidorna, såsom en lista över vilka URI:er deklarationen gäller, samt huruvida subdomäner är inkluderade i deklarationen.
Webbsidorna kan beskrivas med en lista, eller som en förklaring där samtliga URI:er som är inkluderade i deklarationen framgår.
Webbaserade produkter som saknar URI på kundens webbplats innan installation kan ha en förklaring som säger att produkten kommer att uppfylla vald nivå när den är installerad.
Om en uppfyllande-logotyp används räknas det som en deklaration och måste därför åtföljas av de komponenter vilka nämns ovan, som krävs vid deklaration av uppfyllande.
Utöver de komponenter som krävs i en deklaration av uppfyllande bör man överväga att ge ytterligare information som kan hjälpa användare. Ytterligare rekommenderad information inkluderar:
Se Understanding Conformance Claims för ytterligare information och exempel på deklarationer av uppfyllande.
Se Understanding Metadata för ytterligare information gällande användandet av metadata i deklarationer av uppfyllande.
I vissa fall skapas webbsidor som vid senare tillfälle får ytterligare innehåll tillagt till dem. Exempelvis ett e-postprogram, en blogg, en artikel som tillåter användare att lägga till kommentarer eller applikationer som tillåter användare att lägga till innehåll. Ett annat exempel kan vara en sida, såsom en portal eller en nyhetssida där innehållet är skapat av flera olika källor eller sidor som automatiskt lägger in innehåll från andra källor över tid, såsom reklam som läggs in dynamiskt.
I dessa fall är det omöjligt att, när man lägger upp originalinnehållet, veta vad det okontrollerade innehållet kommer att bestå av. Viktigt att notera är att det okontrollerade innehållet även kan påverka tillgängligheten av det kontrollerade innehållet. Två möjligheter finns då:
Fastställandet av uppfyllande kan göras baserat på bäst kunskap. Om en sida av denna typ övervakas och repareras (icke uppfyllt innehåll tas bort eller rättas) inom två affärsdagar så kan ett fastställande eller en deklaration av uppfyllande göras, med undantag för fel i externt inlagt innehåll som istället rättas eller tas bort vid påträffande. Detta för att sidan ska kunna bli uppfylld. Man kan inte göra en deklaration av uppfyllande om det inte är möjligt att övervaka eller rätta till icke uppfyllt innehåll;
ELLER
En "rapport gällande partiellt uppfyllande" kan göras om sidan inte är helt uppfylld men skulle kunna bli uppfylld om vissa delar togs bort. Formuleringen av en sådan rapport skulle kunna lyda: "Denna sida är inte uppfylld men skulle uppfylla WCAG 2.1 nivå X om följande delar från okontrollerade källor tas bort." Dessutom skulle följande också gälla för okontrollerat innehåll som beskrivs i rapporten gällande partiellt uppfyllande:
En "rapport gällande partiellt uppfyllande på grund av språk" kan göras när sidan inte uppfyller riktlinjerna men skulle uppfylla dem om stöd för tillgänglighet fanns för (alla) språk som används på sidan. Formuleringen av en sådan rapport skulle kunna lyda "Denna sida uppfyller inte, men skulle kunna uppfylla WCAG 2.1, nivå X om stöd för tillgänglighet fanns för följande språk."
förkortad variant av ett ord, en fras eller ett namn där förkortningen inte har blivit en del av språket
Detta inbegriper initialförkortningar och akronymer, där:
Initialförkortningar är kortare former av ett namn eller en fras, som bildas av de initiala bokstäverna eller stavelserna inom det namnet eller den frasen
Inte definierat i alla språk.
SNCF är en fransk initialförkortning som innehåller begynnelsebokstäverna i Société nationale des chemins de fer français, det franska statliga järnvägsbolaget.
ESP är en initialförkortning som står för extrasensorisk perception.
Akronymer är kortare former bildade av begynnelsebokstäverna eller delar av andra ord (i ett namn eller i en fras) som kan uttalas som ett ord
NOAA är en akronym som bildats av begynnelsebokstäverna i National Oceanic and Atmospheric Administration (Nationella havs- och atmosfärsstyrelsen) i USA.
Vissa företag har anammat det som en gång var en initialförkortning som sina företagsnamn. I dessa fall är företagets nya namn bokstäverna (till exempel, Ecma) och ordet anses inte längre vara en förkortning.
stöds av användarnas hjälpmedel samt de tillgänglighetsfunktioner som finns i webbläsare och andra användarprogram
För att användningen av en webbteknik (eller del av en webbteknik) ska anses ge stöd för tillgänglighet måste både 1 och 2 vara uppfyllda:
Sättet som tekniken för webbinnehållet används på måste stödjas av användarnas hjälpmedel. Detta innebär att användningen av webbtekniken har testats för att säkra interoperabilitet med användarnas hjälpmedel på de(t) mänskliga språk som används i innehållet,
OCH
Tekniken för webbinnehåll måste ha användarprogram med stöd för tillgänglighet som är nåbara för användarna. Detta innebär att minst ett av följande fyra påståenden är sanna:
Tekniken stöds direkt i allmänt distribuerade användarprogram som också har stöd för tillgänglighet (såsom HTML och CSS);
ELLER
Tekniken stöds i ett allmänt distribuerat insticksprogram som också har stöd för tillgänglighet;
ELLER
Innehållet finns i en sluten miljö, t.ex. ett universitet eller ett företagsnätverk, där användarprogrammet som krävs för tekniken och som används av organisationen också har stöd för tillgänglighet;
ELLER
Användarprogram som stödjer tekniken har stöd för tillgänglighet och går att ladda ner eller köpas på ett sätt så att:
WCAG:s arbetsgrupp och W3C specificerar inte vilket eller hur omfattande hjälpmedelsstöd som måste finnas för att webbtekniken ska anses ha stöd för tillgänglighet (Se Level of Assistive Technology Support Needed for "Accessibility Support".)
Webbtekniker får användas på ett sätt som inte har stöd för tillgänglighet om inte sidan förlitar sig på webbtekniken, och webbsidan i det stora hela möter uppfyllandekraven, inklusive Uppfyllnadskrav 4 och Uppfyllnadskrav 5 uppfylls.
När en webbteknik används på ett sätt som har stöd för tillgänglighet innebär det inte att hela tekniken eller alla användningssätt inom tekniken stöds. De flesta tekniker, inklusive HTML, saknar stöd för minst en funktion eller ett användningsområde. Sidor uppfyller WCAG bara om man kan lita på att användningen av tekniken som har stöd för tillgänglighet möter WCAG:s krav.
När man hänvisar till tekniker för webbinnehåll som har flera versioner så ska de versioner som har stöd vara specificerade.
Ett sätt för utvecklarna att hitta användningssätt inom en teknik som har stöd för tillgänglighet kan vara att konsultera sammanställningar av användningssätt som har dokumenterat stöd för tillgänglighet. (Se Understanding Accessibility-Supported Web Technology Uses.) Utvecklare, företag, teknikförsäljare eller andra kan dokumentera sätt att använda tekniker för webbinnehåll som ger stöd för tillgänglighet. Alla sätt att använda tekniker i dokumentationen behöver uppfylla definitionen "med stöd för tillgänglighet" för webbinnehåll här ovan.
dokument som innehåller korrekt ordnade textbeskrivningar av tidsberoende visuell och auditiv information och som tillhandahåller ett sätt att uppnå samma resultat vid varje tidsberoende interaktion
Ett scenario/manuskript som används för att skapa det synkroniserade medieinnehållet skulle uppfylla denna definition enbart ifall det var korrigerat för att på ett korrekt sätt representera det slutligt synkroniserade mediainnehållet efter redigering.
syftet (Vad länken leder till för något) kan inte fastställas utifrån länken och all information på webbsidan som presenteras för användaren samtidigt som länken (dvs. läsare utan funktionsnedsättning skulle inte veta vad en länk gör förrän de aktiverar den)
Ordet apelsiner i följande mening "En viktig exportvara är apelsiner" är en länk. Länken kan leda till en sida med information om apelsiner, en definition, ett diagram över mängden apelsiner som exporteras eller ett fotografi av människor som skördar apelsiner. Till dess att länken aktiveras är samtliga användare osäkra om länkens innehåll. Personer med funktionsnedsättning är inte missgynnade.
bilder skapade genom att spatialt arrangera tecken (vanligen från de 95 synliga tecknen definierade i ASCII)
hårdvara och/eller mjukvara som ger stöd till personer med olika funktionsnedsättningar
Hjälpmedlet kan vara inbyggt i vanligt förekommande programvaror eller i olika slags vanligt förekommande utrustning. Men de kan också utgöra helt egna program och helt fristående utrustning som bara används av personer med funktionsnedsättning. Dessa kan då i regel erbjuda ett bättre och utökat stöd jämfört med vanliga användarprogram.
Funktionalitet som tillhandahålls av hjälpmedel är bl.a. alternativa presentationsmetoder/funktioner (t ex syntetiskt tal eller förstorat innehåll), alternativa inmatningsmetoder (t ex röst), ytterligare navigerings- eller orienteringsmetoder och innehållstransformationer (t ex att göra tabeller mer tillgängliga).
Hjälpmedel utbyter ofta data och meddelanden med vanliga användarprogram genom att använda och övervaka API:er.
Gränsen mellan vanliga användarprogram och hjälpmedel är inte glasklar. Många vanliga användarprogram erbjuder vissa funktioner för att hjälpa personer med funktionsnedsättning. Den främsta skillnaden är att vanliga användarprogram riktar sig till en bred, heterogen publik som oftast innefattar personer såväl med som utan funktionsnedsättning. Hjälpmedel riktar sig mot en smalt avgränsad grupp av användare med specifika funktionsnedsättningar. Stödet som erbjuds genom ett hjälpmedel är mer specifikt och anpassat för behoven hos respektive målgrupp. Det vanliga användarprogrammet kan erbjuda viktig funktionalitet för hjälpmedel, såsom att hämta webbinnehåll från programelement eller dela upp kod i identifierbara grupper.
De hjälpmedel som är viktiga i samband med detta dokument är:
teknologi för återgivning av ljud
Ljud kan skapas syntetiskt (inklusive talsyntes), inspelat från verkligheten eller både och.
beskrivning som läggs till ljudspåret för att beskriva viktiga visuella detaljer som inte kan förstås enbart från det huvudsakliga ljudspåret
Ljudbeskrivning av video ger information om händelser, personer, scenändringar, visuellt presenterad text och annat visuellt innehåll.
Vid ljudbeskrivning är berättelsen vanligtvis inlagd under pauserna i dialogerna. (Se även utökad ljudbeskrivning.)
Där all videoinformation redan är inkluderad i befintligt ljud är det inte nödvändigt med ytterligare ljudbeskrivning.
Kallas även "videobeskrivning" och "beskrivande skildring".
en tidsberoende presentation som enbart innehåller ljud ingen video och ingen interaktion)
Växla fram och tillbaka mellan två visuella lägen för att dra till sig uppmärksamhet
Se även flimmer. Det är möjligt för något att vara stort nog och blinka ljust nog vid rätt frekvens för att klassas som flimmer.
text med mer än en mening i följd
förkortning för "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Human Apart". På svenska: "Fullständigt automatiserad, publik Turingtest för att skilja mellan en dator och en mänsklig användare"
CAPTCHA-test består ofta i att be användaren att skriva in text som syns i en suddig eller lite otydlig bild eller som hörs i en ljudfil.
Ett Turingtest är en metod för att avgöra om något är en människa eller en maskin. Namnet kommer från den berömde datavetenskapsmannen Alan Turing. Termen myntades av forskare vid Carnegie Mellon University.
synkroniserat visuellt- och/eller textalternativ för både talad och icketalad auditiv information som behövs för att kunna förstå innehållet av media
Textbeskrivning liknar dialogundertext men textbeskrivning förmedlar inte bara yttrad dialog utan återger även ljudinformation som inte är en dialog. Detta för att kunna förstå programinnehållet. Textbeskrivning inkluderar ljudeffekter, musik, skratt, information om vem som talar, plats och så vidare.
Stängda textbeskrivningar är textbeskrivningar som kan sättas på och stängas av.
Öppna textbeskrivningar är alla textbeskrivningar som inte kan stängas av. Till exempel om textbeskrivningen är en visuellt likvärdig bild av text inbäddad i en video.
Textbeskrivning ska inte försvåra eller dölja relevant information i videon.
I vissa länder kallas textbeskrivning för subtitles. I Sverige används oftast undertext eller textremsa.
Ljudbeskrivningar kan bli, men behöver inte bli, textade eftersom de är beskrivningar av information som redan är presenterad visuellt.
stora förändringar av innehållet på en webbsida som, om det görs utan användarens kännedom, kan skapa förvirring för användare som inte ser hela sidan samtidigt
Förändring av sammanhang inkluderar förändring av:
En förändring av innehållet är inte alltid en förändring av sammanhanget. Förändring i innehållet, såsom en expanderande disposition, dynamisk meny eller fliksystem ändrar nödvändigtvis inte sammanhanget så länge de inte även ändrar någon av de ovanstående (t ex fokus).
Att öppna ett nytt fönster, att flytta fokus till en annan komponent, gå till en ny sida (inklusive allt som ser ut för användaren att de gått till en ny sida) eller arrangera om innehållet i stor omfattning på en sida är alla exempel på förändring av sammanhang.
att uppfylla alla krav som framställs i en specifik standard, riktlinje eller specifikation
version som
där minst ett av följade är sant:
I denna definition innebär "kan endast nås" att det finns någon metod/funktion, t ex en villkorsstyrd vidareskickning, som hindrar en användare från att "nå" (ladda) den icke uppfyllande sidan om inte användaren just kommit från den uppfyllande versionen.
Den alternativa versionen behöver inte vara matchad med originalet sida för sida (t ex den uppfyllande alternativa versionen kan bestå av flera sidor).
Om multipla språkversioner finns tillgängliga så krävs en alternativ, uppfylld version för varje erbjudet språk.
Alternativa versioner kan ges för att tillgodose olika tekniska miljöer eller användargrupper. Varje version ska uppfylla tillgänglighetskraven i största möjliga utsträckning. En version skulle behöva helt uppfylla kraven för att kunna möta tillgänglighetskrav 1.
Den alternativa, uppfyllande versionen behöver inte finnas på det uppfyllande webbutrymmet, eller ens på samma webbplats, så länge den är lika lätt att nå som den icke-uppfyllande versionen.
Alternativa versioner ska inte förväxlas med "kompletterande innehåll", som stöder originalsidan och ökar förståelsen.
Att sätta användarspecifika inställningar i innehållet för att skapa en uppfylld version är en acceptabel metod/funktion för att nå en tillgänglig version så länge som den metod som används för att ändra inställningarna har stöd för tillgänglighet
information och sensorisk upplevelse avsett att kommuniceras till användarna med hjälp av ett användarprogram, inklusive kod eller uppmärkning (code eller markup) som definierar innehållets struktur, presentation, och interaktion
Hjälptext som tillhandahåller information som berör den funktion som för närvarande utförs
Tydliga etiketter (labels) kan fungera som sammanhangsberoende hjälp.
(L1 + 0.05) / (L2 + 0.05), där
Kontrastvärdet kan variera från 1 till 21 (man skriver ofta 1:1 till 21:1).
Eftersom utvecklaren inte kan styra över användarnas inställningar och hur dessa påverkar renderingen (t ex teckenutjämning eller sampling (aliasing)), kan kontrastvärdet för text utvärderas med sampling avstängd.
För syftet med framgångskriterium 1.4.3 och 1.4.6 mäts kontrast med avseende på den specifika bakgrunden som texten finns på vid normal användning. Om ingen bakgrundsfärg är angiven, förutsätts vit bakgrund.
Bakgrundsfärg är den angivna färgen på bakgrunden, där texten ska finnas vid normal användning. Det är ett misslyckande om inte bakgrundsfärgen har angetts när textfärg anges eftersom användarens standardbakgrundsfärg är okänd och inte kan utvärderas för att avgöra om det är tillräcklig kontrast. Av samma anledning är det ett misslyckande om inte textfärgen har angetts när bakgrundsfärgen anges.
När det finns en kantlinje runt bokstaven så kan kantlinjen öka kontrasten och ska då användas vid beräkning av kontrast mellan bokstaven och dess bakgrund. En smal kantlinje runt bokstaven skall användas som bokstaven. En bred kantlinje runt bokstaven som fyller i de inre detaljerna av bokstaven fungerar som en sorts gloria och skall betraktas som bakgrund.
Vid utvärdering för att avgöra om kraven i WCAG uppfylls bör mätningar göras på, i innehållet angivna, färgpar som upphovsmannen kan förvänta sig uppträder tillsammans vid normal visning. Utvecklare behöver inte ta hänsyn till ovanliga presentationer såsom färgändringar gjorda av användarprogrammet förutom när det orsakas av utvecklarens kod.
en ordningsföljd där orden och styckena presenteras i en ordning som inte förändrar betydelsen av innehållet
vinkeldiameter om cirka 0,0213 grader
En CSS-pixel (bildpunkt) är den vedertagna mätenheten för alla längder och mått i CSS. Den här enheten är oberoende av densitet och särskiljer sig från faktiska hårdvarupixlar som finns i en bildskärm. Användarprogram och operativsystem bör se till att en CSS-pixel så nära som möjligt motsvarar referenspixeln i CSS Values and Units Module Level 3 [css3-values], som tar hänsyn till bildskärmens fysiska omfång och det förmodade visningsavståndet (faktorer som inte kan avgöras av innehållsutvecklare).
händelse på plattform som äger rum när ett pekdons utlösningsmekanism trycks ner
Ned-händelsen kan ha olika namn på olika plattformar, som till exempel ”touchstart” eller ”mousedown”.
en plötslig, oväntad situation eller händelse som kräver omedelbar åtgärd för att bevara hälsa, säkerhet eller egendom
om borttaget skulle det förändra informationen eller funktionaliteten av innehållet väsentligt och informationen och funktionaliteten kan inte uppnås något annat sätt som möter kraven på tillgänglighet
ljudbeskrivning som lagts till en audiovisuell presentation genom paus av videon så att det finns tid till att lägga till ytterligare beskrivning
Denna teknik används bara när innebörden av videon skulle förloras utan utökad ljudbeskrivning och pauserna emellan dialog/berättelse är för korta.
ett par motsättande förändringar i relativ ljusstyrka som kan orsaka krampanfall hos vissa människor om den är stor nog och inom rätt frekvensområde
Se "generella tröskelvärden för flimmer och rött flimmer" för information om typer av flimmer som inte är tillåtna.
Se också blinkning.
processer och resultat som uppnås genom användarens agerande
en flimrande effekt eller snabb skiftande bildsekvens är lägre än tröskelvärdet (dvs. innehåll passerar) om något av följande är sant:
där:
Undantag: Flimmer som är fina, balanserande mönster, såsom vitt brus eller ett omväxlande schackrutemönster med rutor mindre än 0,1 grad (av synfältet vid normalt synavstånd) på en sida, som inte överträder tröskelvärdet.
För allmän mjukvara eller webbinnehåll; genom att använda en rektangel med en upplösning på 341 x 256 pixel någonstans på skärmen när innehållets ses med upplösning på 1024 x 768 pixel så ges en bra uppskattning av 10 grader av synfältet för standardstorlek på skärmar och synavstånd (t ex 15-17 tum skärm vid 56-66 cm). (Bildskärmar med högre upplösningar som visar samma återgivning av innehållet ger mindre och säkrare bilder. Det är alltså lägre upplösningar som används för att definiera tröskelvärden.)
En övergång är den förändring i relativa ljusstyrkan (eller relativ ljusstyrka/färg för rött flimmer) mellan närliggande toppar och dalar i en avbildning av den relativa ljusstyrkan (eller relativa ljusstyrka/färg för rött flimmer) mätt mot tiden. Flimmer består av två motsatta övergångar.
Den för närvarande mest använda definitionen av "två motsatta övergångar som innehåller en röd ton" är då ena eller båda tillstånden som är involverade i varje övergång; R/(R+G+B)> = 0.8, och förändringen i värdet av (R-G-B)x320 är > 20 (negativa värden av (R-G-B)x320 är satt till noll) för båda övergångarna. R-, G- & B-värden sträcker sig från 0-1 vilket anges i definitionen av "relativ ljusstyrka". [HARDING-BINNIE]
Det finns verktyg som utför analys av skärminspelning. Dock är inga verktyg nödvändiga för att bedöma hur villkoret uppfylls, om flimmer är mindre än eller lika med 3 flimmer i varje enskild sekund. Innehåll passerar automatiskt (se #1 och #2 ovan).
språk som förstås och används för kommunikation mellan människor, genom tal, skrift eller tecken (taktila eller visuella).
Se även teckenspråk.
fras vars betydelse inte kan härledas ur betydelsen för enskilda ord och där enskilda ord inte kan ändras utan att frasen förlorar betydelse.
Den här typen av formuleringar kan inte översättas direkt, ord för ord utan att man förlorar deras (kulturella eller språkberoende) betydelse.
I svenskan betyder "klart som korvspad" något som är mycket tydligt. Dock betyder inte "klart som korvspad" och "avgjort som buljong" samma sak.
På japanska översätts frasen "さじを投げる" bokstavligen till "han kastar en sked" men det betyder att han inte kan göra någonting, och till slut ger han upp.
På nederländska översätts frasen, "Hij ging met de kippen op stok" bokstavligen till "Han kröp till kojs med kycklingarna" men det betyder att han gick och la sig tidigt.
Text som har framförts i en icketextform (t ex en bild) för att kunna åstadkomma en speciell visuell effekt.
Detta inkluderar inte text som är en del av en bild vilken innehåller ytterligare innehåll som är visuellt betydelsefullt.
En persons namn på en namnbricka i ett fotografi.
för informationssyfte, och krävs inte för uppfyllande.
Innehåll som krävs för uppfyllande kallas "normativt."
data inmatad av användaren som inte accepteras av systemet.
: Detta inkluderar:
ord, uttryck och termer som är specifika inom ett visst fackområde.
Tröga tangenter är jargong inom hjälpmedelsindustrin.
gränssnitt som används av mjukvara för att ta emot tangentbordsinmatning.
Ett gränssnitt för tangentbord tillåter användare att göra tangentbordsinmatningar i program även om den ursprungliga tekniken inte innehåller ett tangentbord.
En handdator med pekskärm har ett gränssnitt för tangentbord inbyggt i sitt operativsystem samt en anslutning för externa tangentbord. Applikationer på handdatorn kan använda detta gränssnitt för att ta emot tangentbordsinmatning från ett externt tangentbord eller från andra applikationer som erbjuder simulerad tangentbordsproduktion med funktionaliteten "tangentbordsemulator".
Styrning av applikationen (eller delar av applikationen) genom en tangentbordsdriven musemulator, såsom MouseKeys, räknas inte/kvalificeras inte som styrning genom gränssnitt för tangentbord eftersom styrning av programmet sker genom gränssnittet för inmatning via pekdon/pekdonsinmatning och inte genom gränssnittet för tangentbordsinmatning.
ett alternativt sätt att utlösa en handling genom att trycka ner en eller flera tangenter.
text eller annan komponent med ett textalternativ som presenteras för en användare för att identifiera en komponent inom webbinnehållet.
En etikett presenteras för alla användare medan namnet kan vara dolt och enbart exponerat av hjälpmedel. I många fall (men inte alla) är etiketten och namnet samma.
Termen etikett är inte begränsad till label-elementet i HTML.
text med minst 18 punkter, 14 punkter fet eller teckenstorlek som skulle ge motsvarande storlek för kinesiska, japanska och koreanska typsnitt.
Typsnitt med ovanligt tunna linjer eller ovanliga kännetecken och egenskaper som minskar igenkänningen av bokstavsformerna är svårare att läsa, särskilt på lägre kontrastnivåer.
Teckenstorlek är storleken då innehållet levereras. Det innefattar inte ändring av storlek som kan göras av en användare.
Den faktiska storleken på tecknen som en användare ser är beroende av utvecklarens definierade storlek och användarens bildskärm eller inställningar för användarprogram. För många vanliga brödtextteckensnitt är 14 punkter och 18 punkter ungefär detsamma som 1.2 och 1.5 em eller 120 % eller 150 % av standardstorleken för brödtexten (förutsatt att grundstorleken är 100 %), men detta behöver kontrolleras för det specifika typsnittet. När typsnittet definieras i relativa mått blir det faktiska antalet punkter som visas beräknat av användarprogrammet . Storleken på punkterna ska hämtas från användarprogrammet, eller baseras på typsnittets egenskaper på samma sätt som användarprogrammet gör, när man utvärderar hur väl detta krav uppfylls. Användare som har en synnedsättning bör vara ansvariga för att välja lämpliga inställningar.
När man använder text utan att ange teckenstorleken så skulle den minsta teckenstorleken för ospecificerad text på vanliga webbläsare vara rimlig storlek att anta för teckensnittet. Om en rubrik nivå 1 renderas i 14 punkters fet eller större på vanliga webbläsare, då skulle det vara rimligt att anta att det är stor text. Relativ skalning kan beräknas från standardstorlekar på ett liknande sätt.
Storlekarna 18 punkter och 14 punkter för latinska tecken är hämtade från den minsta storleken för stor text (14 punkter) och den stora standardteckenstorleken (18 punkter). För andra teckensnitt, såsom de inom de tre stora asiatiska språken kinesiska, japanska och koreanska, skulle de "motsvarande" storlekarna vara den minsta möjliga stora textstorleken som används för dessa språk och den näst största standardtextstorleken.
aktiviteter där personen ingår juridiskt bindande skyldigheter eller förmåner.
Ett äktenskapsbevis, aktiehandel (ekonomiska och juridiska), ett testamente, ett lån, adoption, registrering till värnplikt, ett kontrakt av något slag, etc.
typ av resultatet som fås genom att aktivera en länk.
information/någonting från en verklig händelse som sänds till mottagaren utan någon annan fördröjning än en sändningsfördröjning
En sändningsfördröjning är en kort (oftast automatisk) fördröjning, som till exempel används för att ge den som sänder ut tid att ställa i kö eller censurera ljudsändningen (eller videon), men som inte är tillräcklig för att möjliggöra omfattande redigering.
Om information är helt framställd från dator så är den inte direktsänd.
två- eller treårsperiod av skolundervisning som börjar efter att man klarat av sex år i grundskolan och slutar nio år efter att man börjat grundskolan.
Definitionen är baserad på den internationella standardklassificeringen av utbildning [UNESCO].
process eller teknik för att uppnå ett resultat.
Metoden/funktionen kan antingen tillhandahållas i innehållet eller så kan man förlita sig på att den tillhandahålls av plattformen eller användarprogram, inklusive hjälpmedel.
Metoden/funktionen måste uppfylla alla framgångskriterier enligt den uppfyllandenivå som angetts.
medier som inte presenterar mer information än vad som redan presenterats i text (direkt eller via textalternativ).
Ett mediealternativ till text erbjuds för dem som gynnas av alternativ till text. Mediealternativ till text kan vara enbart ljud, enbart video (inklusive teckenspråksvideo) eller en kombination av ljud och video.
lägga till steg mellan tillstånd för att skapa illusionen av rörelse eller för att skapa intrycket av en jämn övergång
Till exempel anses ett element som flyttas till en plats eller som ändrar storlek medan det tas fram vara animerat. Ett element som tas fram omedelbart utan övergång använder inte animering. Rörelseanimering omfattar inte ändringar av färg, oskärpa eller genomskinlighet.
text genom vilken mjukvara kan identifiera en komponent i webbinnehållet för användaren.
Namnet kan vara dolt och endast exponeras av hjälpmedel, medan en etikett presenteras för alla användare. I många (men inte alla) fall är etiketten och namnet desamma.
Namn är inte kopplat till name-attributet i HTML.
navigera i en definierad ordning genom att flytta fokus stegvis med hjälp av ett gränssnitt för tangentbord.
innehåll som inte är en sekvens av tecken som kan tydliggöras automatiskt eller där sekvensen inte uttrycker något i mänskligt språk.
Detta inkluderar ASCII-konst (som är mönster av tecken), smileys (emoticons), leetspeak (siffer-akronymer inom online-kulturen) och bilder som representerar text.
krävs för uppfyllande
Man kan uppfylla riktlinjerna på flera olika sätt. De olika sätten definieras och beskriv i detta dokument.
Information som anges som "informativt" eller "icke normerande" är aldrig tvingande för uppfyllande.
på de vanligaste stationära/bärbara datorers bildskärmar med visningsytan maximerad.
Eftersom människor i allmänhet har sina datorer i flera år är det bäst att inte förlita sig på den senaste stationära/bärbara datorns skärmupplösning utan beakta de vanliga stationära/bärbara datorernas skärmupplösningar över flera år när man gör denna utvärdering.
stoppad på användarens begäran och återupptas inte förrän det begärts av användaren.
inmatningsenhet som kan riktas in mot en specifik koordinat (eller uppsättning koordinater) på en skärm, såsom en mus, penna eller pekyta.
Se även Pointer Events pointer definition [pointerevents].
information som inte är direktsänd
återgivning av innehållet på ett sätt som är möjligt för användaren att uppfatta.
sexårig period som startar i åldrarna fem till sju år, möjligen utan någon tidigare utbildning.
Definitionen är baserad på den internationella standardklassificeringen av utbildning. [UNESCO].
en serie handlingar som utförs av en användare där varje handling är nödvändig för att kunna slutföra en aktivitet.
Framgångsrik användning av ett antal webbsidor på en shoppingsida kräver att användaren tittar på alternativa produkter, priser och erbjudanden, väljer produkter, gör en beställning, ger leveransinformation och betalningsinformation.
En registreringssida för att skapa konto kräver korrekt slutförande av Turingtest innan man kan få tillgång till registreringsblanketten.
data från utvecklaren som tydliggjorts av mjukvara och som tillhandahålls på ett sådant sätt att olika användarprogram, även hjälpmedel, kan extrahera och presentera denna information i olika former för användare.
Tydliggjorts i ett kodspråk (markup language) från element och attribut som kan nås direkt av vanliga hjälpmedel.
Tydliggjorts från teknikspecifika datastrukturer i ett icke-kodspråk (non-markup language) och uppvisas för hjälpmedlen via en tillgänglig API (Application Programming Interface) som stöds av vanliga hjälpmedel.
ytterligare information som kan tydliggöras automatiskt utifrån relationer till en länk, i kombination med länktexten och presenterad i olika former för användare.
Information i HTML som kan tydliggöras automatiskt från en länk som innehåller text i samma stycke, lista eller tabellcell som länken eller i en tabellrubrikcell som är associerad med den tabellcell som innehåller länken.
Eftersom skärmläsare tolkar skiljetecken så kan de också ge sammanhang från den aktuella meningen när fokus ligger på en länk som är i den meningen.
angiven av mjukvara med hjälp av metoder som stöds av användarprogram, även hjälpmedel
tjänar enbart ett estetiskt syfte; ger ingen information och har ingen funktion.
Text är enbart dekorativ om orden kan ändras om eller ersättas utan att ändra textens syfte.
Omslaget till en ordbok har mycket ljusa slumpmässiga ord i bakgrunden.
händelse som a) sker samtidigt som den betraktas och b) inte är helt skapat utifrån innehållet.
En webbsändning av ett liveuppträdande (sker samtidigt som den betraktas och är inte förinspelat).
En online-auktion med människor som lägger bud (sker samtidigt som den betraktas).
Människor som interagerar i en virtuell värld med hjälp av avatarer (är inte helt konstruerat utifrån innehållet och sker samtidigt som den betraktas).
möjlig att uppfatta, automatiskt tydliggjordt område av innehåll perceivable, programmatically determined section of content
I HTML skulle ett område som tilldelas en landmärkesroll vara en region.
meningsfulla associationer mellan specifika delar av innehållet.
den relativa intensiteten för varje punkt i en färgrymd, normaliserad till 0 för mörkaste svart och 1 för ljusaste vit.
För färgskalan sRGB är den relativa ljusstyrkan av en färg definierad som L = 0.2126 * R + 0.7152 * G + 0.0722 * B där R, G och B är definierade som:
och RsRGB, GsRGB, och BsRGB är definierade som:
"^" tecknet är exponeringsoperatören. (Formel tagen från [sRGB] och [IEC-4WD]).
Nästan alla av dagens system för presentation av webbinnehåll förutsätter sRGB- kodning. Om det inte är känt att ett annat färgrum skall användas för att bearbeta och presentera innehåll, så bör utvecklare utvärdera om sRGB:s färgrum kan användas. Om annat färgrum används, se Understanding Success Criterion 1.4.3.
Om färgförvrängning inträffar efter leverans så används källan för färgvärdet. För färger som är förvrängda vid källan bör medelvärdena för färgerna som är förvrängda används (medel för R, medel för G och medel för B).
Det finns verktyg som gör beräkningarna automatiskt när man testar kontrast och flimmer.
En MathML-version av den relativa ljusstyrkans definition finns tillgänglig.
innehållet skulle inte uppfylla riktlinjerna om tekniken är avstängd eller inte stöds.
text eller nummer genom vilken/vilket mjukvara kan identifiera funktionen av en komponent inom webbinnehåll.
Ett nummer som visar om en bild fungerar som en länk, knapp eller kryssruta
samma resultat när de används.
En "sök"-knapp på en webbsida och en "hitta"-knapp på en annan webbsida kan båda ha ett fält för att skriva in ett ord och sedan lista ämnen inom webbplatsen med anknytning till begreppet/ordet som skrivits in. I detta fall skulle de ha samma funktionalitet men inte vara uppmärkta på samma sätt.
samma inbördes position i förhållande till andra objekt
Objekt anses vara i samma inbördes ordning även om andra objekt läggs till eller tas bort från den ursprungliga ordningen. Exempelvis kan man lägga till ytterligare en detaljnivå i expanderande navigeringsmenyer eller så kan en undermeny läggas in i läsordningen.
framgångskriterium bedöms inte som "underkänt" om det tillämpas på sidan
en självständig del av det skrivna innehållet som behandlar ett eller flera relaterade ämnen eller tankar.
En avdelning kan bestå av ett eller fler stycken och innehålla grafik, tabeller, listor och underavdelningar.
samling av webbsidor som har ett gemensamt syfte och som skapats av samma utvecklare, grupp eller organisation.
Bland exemplen finns en publicering som delas upp på flera webbsidor, där varje sida innehåller ett kapitel eller annat betydande avsnitt av verket. Publiceringen är logiskt sett en enda sammanhållen enhet och innehåller navigeringsfunktioner som möjliggör åtkomst till den fullständiga uppsättningen av webbsidor.
Olika språkversioner är att betrakta som olika uppsättningar webbsidor.
ett språk som använder kombinationer av hand- och armrörelser, ansiktsuttryck eller kroppspositioner för att förmedla information
översättning av ett språk, vanligtvis ett talat språk till ett teckenspråk.
Riktiga teckenspråk är oberoende språk, som inte är besläktade med det talade språket/de talade språken i samma land eller region.
pekinmatning som styrs med en kontaktyta med skärmen, vilket inkluderar enstaka tryck och klick, dubbla tryck och klick, långa nedtryckningar och banbaserade gester.
en sensorisk upplevelse som inte är rent dekorativ och som i första hand inte förmedlar viktig information eller utför en handling.
Exempel på detta omfattar ett framförande av ett flöjtsolo, arbete med bildkonst etc.
dynamisk egenskap som ger uttryck för de kännetecken av ett användargränssnitt som kan komma att ändras till följd av en användares handling eller en automatiserad process
Tillstånd påverkar inte komponentens egenskaper, utan representerar data som förknippas med komponenten eller möjligheter till användarinteraktioner. Exempel inbegriper fokus, hover, välj, tryck, kontrollera, visad/ej visad och expandera/fäll ihop.
ändring av innehåll som inte ändrar sammanhanget och som ger användaren information om en handlings framgång eller resultat, om en ansökans vänteläge, om hur en process framskrider eller om förekomsten av fel
egenskap vars värde avgör presentationen (t.ex. typsnitt, färg, storlek, placering, utfyllnad, volym, syntetiserad talprosodi) av innehållselement som de renderas (t.ex. på skärm, genom högtalare, genom punktskriftsskärm) av användarprogram
Stilegenskaper kan ha flera ursprung:
ytterligare innehåll som illustrerar eller förtydligar det huvudsakliga innehållet.
En ljudversion av en webbsida.
En illustration av en komplicerad process.
ett stycke som sammanfattar de viktigaste resultaten samt rekommendationerna från en forskningsstudie.
ljud eller video som är synkroniserat med ett annat format för att presentera information och/eller med interaktiva tidsberoende komponenter. Med synkroniserad media menas inte den situation där ljudet/videon tydligt är markerat som ett mediealternativ till text
område på skärmen som accepterar en pekhändelse, såsom den interaktiva delen av en komponent i ett användargränssnitt
Om två eller fler klickytor för pekning överlappar varandra ska det överlappande området inte inkluderas i mätningen av storleken på klickytan, förutom då de överlappande klickytorna utför samma handling eller öppnar samma sida.
process eller teknik för att skapa kod som kan återges, spelas eller utföras av användarprogram
Som begreppen används i dessa riktlinjer refererar både "webbteknik" och "teknik" till tekniker för webbinnehåll.
Dessa tekniker kan omfatta kodspråk (markup language), dataformat eller programmeringsspråk som utvecklare kan använda separat eller i kombination för att skapa slutresultat som presenteras för användare. Det kan röra sig om allt ifrån statiska webbsidor till synkroniserade mediepresentationer och dynamiska webbapplikationer.
Några vanliga exempel på tekniker för webbinnehåll är HTML, CSS, SVG, PNG, PDF, Flash, och JavaScript.
teckenföljd som kan tydliggöras automatiskt, och där följden uttrycker någonting i mänskligt språk
Text som är automatiskt associerad med innehåll som inte är text eller hänvisas från text som är automatiskt associerad med innehåll som inte är text. Automatiskt associerad text är text vars placering kan tydliggöras automatiskt utifrån innehållet som inte är text.
En bild på ett diagram beskrivs i form av text i stycket efter diagrammet. Det korta textalternativet för diagrammet visar att en beskrivning följer.
Se förstå Textalternativ för mer information.
plattformshändelse som äger rum när utlösarmekanismen för en pekare släpps
Upp-händelsen kan ha olika namn på olika plattformar, såsom ”touchend” eller ”mouseup”.
ord som används på ett sätt som kräver att användarna vet exakt vilken definition som tillämpas för att kunna förstå innehållet korrekt
Termen "gig" betyder olika om det förekommer i en diskussion om musikkonserter eller förekommer i en artikel om datorers hårddiskutrymme, men den korrekta betydelsen kan fastställas utifrån sammanhanget. Däremot används ordet "text" på ett mycket specifikt sätt i WCAG 2.0, därför finns en definition med i ordlistan.
all mjukvara som hämtar och presenterar webbinnehåll för användare
Webbläsare, mediaspelare, insticksprogram (plugins) och andra program – inklusive hjälpmedel – som hjälper till att hämta, återge och interagera med webbinnehåll.
data som är tänkt att kunna kontrolleras av användare
Detta gäller inte sådant som internetloggar och sökmotorers övervakningsdata.
Namn- och adressfält för ett användarkonto.
den del av innehållet som av användare uppfattas som en enda kontroll för en specifik funktion.
Flera komponenter av användargränssnitt kan implementeras som ett enda programmeringselement. Här är komponenter är inte bundna till programmeringstekniker, utan snarare vad användare uppfattar som separata kontroller.
Komponenter i ett användargränssnitt inkluderar formulärelement och länkar samt komponenter som genereras med hjälp av script.
Det som här åsyftas med ”komponent” eller ”komponent i ett användargränssnitt” kallas ibland också ”element i ett användargränssnitt”.
En applet har en "kontroll" som kan användas för att gå igenom innehåll radvis, per sida eller slumpmässigt. Eftersom var och en av dessa parametrar skulle behöva ha ett namn och vara valbara så skulle de också vara en "komponent i ett användargränssnitt".
varje sammanhängande tidsperiod då inga användarhandlingar äger rum
Spårningsmetoden kommer att avgöras av webbsidan eller applikationen.
tekniken för rörliga eller sekvenspresenterade foton eller bilder.
Video kan bestå av animerade- eller fotografiska bilder eller både och.
en tidsberoende presentation som enbart innehåller video (inget ljud och ingen interaktion)
yta där användarprogrammet presenterar innehåll.
Användarprogrammet presenterar innehåll genom en eller fler visningsytor. Visningsytor omfattar fönster, ramar, högtalare och virtuella förstoringsglas. En visningsyta kan innehålla andra visningsytor (till exempel nästlade ramar). Gränssnittskomponenter som skapats av användarens programvara såsom prompt, menyer och varningar är inte visningsytor.
Denna definition är baserad på User Agent Accessibility Guidelines 1.0 Glossary [UAAG10].
teckensnitt, storlek, färg och bakgrund kan ställas in
en resurs som inte är inbäddad och som hämtats från en enda URI med hjälp av HTTP, samt varje annan resurs som används i återgivningen eller är tänkt att återges tillsammans med den huvudsakliga resursen i ett användarprogram.
Även om någon "annan resurs" skulle återges tillsammans med den huvudsakliga resursen så skulle de inte nödvändigtvis behöva återges samtidigt.
För att räknas som en webbsida måste en inte inbäddad resurs finnas med i det som definieras för att kunna uppfylla dessa riktlinjer.
En webbresurs inklusive alla inbäddade bilder och medier.
Ett webbmejlprogram byggt med hjälp av asynkron JavaScript och XML (AJAX). Programmet finns enbart på http://example.com/mail, men inkluderar inkorg, kontakter och kalender. Länkar eller knappar finns för att visa inkorgen, kontakterna eller kalendern, men detta ändrar inte programmets URI.
En anpassningsbar portalsida, där användare kan välja vilket innehåll som ska visas från ett antal olika innehållsmoduler.
När du skriver in http://shopping.example.com/ i din webbläsare så kommer du in i en interaktiv filmliknande shoppingmiljö där du visuellt går runt i en affär, plockar ner produkter från hyllorna och lägger i en visuell kundvagn framför dig. Ett klick på en produkt gör att den visas upp med ett faktablad bredvid. Detta kan vara en webbplats som bara består av en enda sida eller en enda sida inom en webbplats.
Denna sektion innehåller en lista över vanliga inmatningssyften för komponenter i användargränssnitt. Termerna nedan är inte nyckelord som måste användas utan motsvarar istället syften som måste fångas in av den taxonomi som antas av en webbsida. Där det går kodar utvecklare kontroller med den valda taxonomin för att visa på det semantiska syftet. Genom detta får användarprogram och hjälpmedel potential att tillämpa individanpassade presentationer som gör det möjligt för fler personer att förstå och använda innehållet.
Listan över syften för inmatningstyper baseras på de syften för kontroller som definieras i HTML 5.2 Autofill field, men det är viktigt att förstå att en annan teknik kan definiera vissa eller alla av desamma koncepten i sin specifikation och att endast koncepten som svarar mot betydelserna nedan är de som krävs.
Följande syften för inmatningskontroller är avsedda att handla om användaren av innehållet och gäller endast för information som handlar om den individen.
Ytterligare information gällande deltagande i Accessibility Guidelines-arbetsgruppen (AG WG) finns på Working Group home page.
Paul Adam, Jenae Andershonis, Wilhelm Joys Andersen, Andrew Arch, Avi Arditti, Aries Arditi, Mark Barratt, Mike Barta, Sandy Bartell, Kynn Bartlett, Chris Beer, Charles Belov, Marco Bertoni, Harvey Bingham, Chris Blouch, Paul Bohman, Frederick Boland, Denis Boudreau, Patrice Bourlon, Andy Brown, Dick Brown, Doyle Burnett, Raven Calais, Ben Caldwell, Tomas Caspers, Roberto Castaldo, Sofia Celic-Li, Sambhavi Chandrashekar, Mike Cherim, Jonathan Chetwynd, Wendy Chisholm, Alan Chuter, David M Clark, Joe Clark, Darcy Clarke, James Coltham, Earl Cousins, James Craig, Tom Croucher, Pierce Crowell, Nir Dagan, Daniel Dardailler, Geoff Deering, Sébastien Delorme, Pete DeVasto, Iyad Abu Doush, Sylvie Duchateau, Cherie Eckholm, Roberto Ellero, Don Evans, Gavin Evans, Neal Ewers, Steve Faulkner, Bengt Farre, Lainey Feingold, Wilco Fiers, Michel Fitos, Alan J. Flavell, Nikolaos Floratos, Kentarou Fukuda, Miguel Garcia, P.J. Gardner, Alistair Garrison, Greg Gay, Becky Gibson, Al Gilman, Kerstin Goldsmith, Michael Grade, Karl Groves, Loretta Guarino Reid, Jon Gunderson, Emmanuelle Gutiérrez y Restrepo, Brian Hardy, Eric Hansen, Benjamin Hawkes-Lewis, Sean Hayes, Shawn Henry, Hans Hillen, Donovan Hipke, Bjoern Hoehrmann, Allen Hoffman, Chris Hofstader, Yvette Hoitink, Martijn Houtepen, Carlos Iglesias, Richard Ishida, Jonas Jacek, Ian Jacobs, Phill Jenkins, Barry Johnson, Duff Johnson, Jyotsna Kaki, Shilpi Kapoor, Leonard R. Kasday, Kazuhito Kidachi, Ken Kipness, Johannes Koch, Marja-Riitta Koivunen, Preety Kumar, Kristjan Kure, Andrew LaHart, Gez Lemon, Chuck Letourneau, Aurélien Levy, Harry Loots, Scott Luebking, Tim Lacy, Jim Ley, Alex Li, William Loughborough, N Maffeo, Mark Magennis, Kapsi Maria, Luca Mascaro, Matt May, Sheena McCullagh, Liam McGee, Jens Oliver Meiert, Niqui Merret, Jonathan Metz, Alessandro Miele, Steven Miller, Mathew J Mirabella, Matt May, Marti McCuller, Sorcha Moore, Charles F. Munat, Robert Neff, Charles Nevile, Liddy Nevile, Dylan Nicholson, Bruno von Niman, Tim Noonan, Sebastiano Nutarelli, Graham Oliver, Sean B. Palmer, Devarshi Pant, Nigel Peck, Anne Pemberton, David Poehlman, Ian Pouncey, Charles Pritchard, Kerstin Probiesch, W Reagan, Adam Victor Reed, Chris Reeve, Chris Ridpath, Lee Roberts, Mark Rogers, Raph de Rooij, Gregory J. Rosmaita, Matthew Ross, Sharron Rush, Joel Sanda, Janina Sajka, Roberto Scano, Gordon Schantz, Tim van Schie, Wolf Schmidt, Stefan Schnabel, Cynthia Shelly, Glenda Sims, John Slatin, Becky Smith, Jared Smith, Andi Snow-Weaver, Neil Soiffer, Mike Squillace, Michael Stenitzer, Diane Stottlemyer, Christophe Strobbe, Sarah J Swierenga, Jim Thatcher, Terry Thompson, Justin Thorp, David Todd, Mary Utt, Jean Vanderdonckt, Carlos A Velasco, Eric Velleman, Gijs Veyfeyken, Dena Wainwright, Paul Walsch, Daman Wandke, Richard Warren, Elle Waters, Takayuki Watanabe, Gian Wild, David Wooley, Wu Wei, Kenny Zhang, Leona Zumbo.
Denna publikation har tagits fram delvis med hjälp av amerikanska federala medel från Health and Human Services, National Institute on Disability, Independent Living och Rehabilitation Research, inledningsvis under kontraktsnummer ED-OSE-10-C-0067 och nu under kontraktsnummer HHSP23301500054C. Innehållet i denna publikation reflekterar inte nödvändigtvis de linjer och åsikter som företräds av U.S. Department of Health and Human Services eller av U.S. Department of Education, inte heller antyder omnämnandet av varumärkesnamn, kommersiella produkter eller organisationer att de rekommenderas av USA:s regering.